Güncelleme Tarihi:
Türkiye’de nüfusun yaklaşık yüzde 16’sının perakende sektöründe faaliyet gösterdiğini bu oranın kayda değer olduğunu belirten Yazıcı, "TÜİK verilerine göre, 2002 yılında Türkiye’de perakende ticaret ciro olarak 35 milyar dolardır. Bu sektör 2011 yılında, 182 milyar dolarlık bir ciro büyüklüğüne ulaşmıştır. Türkiye dünya perakende ticareti ile kıyaslandığında, Türkiye’nin perakende hacmi, yüzde 1.2’ye tekabül etmektedir. 1 milyon 800 bin kişi, bu sektörde faaliyet göstermektedir. Nüfusun yaklaşık yüzde 16’sı perakende sektöründe bulunmaktadır. Perakende sektörü son 10 yılda, yüzde 5.7’lik yıllık ortalama büyüme hızıyla Türkiye’nin en hızlı gelişen bir sektörünü oluşturmaktadır" diye konuştu.
28 MADDELİK YENİ KANUN TASARISI
28 maddeden oluşan yeni kanun tasarısına ilişkin Yazıcı, "Tasarının temel hedefleri sektörün gelişmesinin desteklemesi, ödeme süreleri, çalışma saatleri gibi sorun alanlarına çözüm getirmektedir. Geleneksel perakendeciliğin korunması hedeflenmektedir. Rekabetin sağlanması tüketicini korunması, kayıt dışılığın önlenmesi gibi konuları amaçlamaktadır" dedi.
"AMAÇ KAVRAM KARGAŞASINI ORTADAN KALDIRILMAK"
Yazıcı tasarı ile kavram kargaşasının ortadan kaldırılmasının amaçlandığını vurgulayarak, "Perakendeciliğe dair kavramlar mevzuatımızda ilk kez tanımlanmıştır. Perakende sektöründe sıklıkla kullanılan alışveriş merkezi, büyük mağaza, zincir mağaza özel markalı ürün bayi gibi kavramlar ilk kez bu tasarı ile tanımlanarak hukuki bir niteliğe kavuşturulmuş, kavram kargaşasının ortadan kaldırılması amaçlanmıştır" diye konuştu.
"MERDİVEN ALTI İŞLETMELERİN FAALİYETE GEÇMESİ ÖNLENECEK"
Tasarı ile Perakende Bilgi Sistemi kurulacak (PERBİS). Böylece bütün iş süreçleri tanımlı ve standart hale gelecek. PERBİS ile iş yerlerinin ruhsatlı olup olmadığı denetlenebilecek. Böylece insan sağlığını tehdit eden, merdiven altı diye tabir edilen ruhsatsız işletmelerin faaliyete geçmesi önlenecek. Bir belge ikinci kez istenmeyecek. İşlemlerdeki bürokrasi süresi kısalacak.
"ÜRETİCİDEN KEYFİ OLARAK ALINAN PİRİM VE BEDELLER ÖNLENECEK"
Tasarı ile üretici ve tedarikçilerden keyfi olarak alınan pirim ve bedelleri önlenerek kurallara bağlayacak. Küçük ölçekli üretici ve tedarikçilerin markalaşması bu tasarı ile desteklenecek.
KAMPANYALI SATIŞLAR
Kampanyalı satışlarda süre, iş yeri açılışı, devri, kapanışı, adres veya faaliyet değişikliği 3 ayı geçemeyecek. Tasfiye söz konusu ise bu süre 6 ayı geçemeyecek. Kampanyalı satışlar ve alışveriş festivalleri, yasal dayanağa kavuşturulacak. Belli kurallar çerçevesinde yürütülebilecek.
"OUTLET VEYA FABRİKA SATIŞ MAĞAZALARININ İNDİRİMLİ SATIŞLARI KURALLARA BAĞLI OLACAK"
Outlet veya fabrika satış mağazası olarak bilinen sürekli indirimli satışlar, tasarı ile kurallara bağlanacaktır.
"AVM’LERDE İBADET YERİ VE ACİL TIBBİ MÜDAHALE ÜNİTESİ ALANLARI OLUŞTURULACAK"
Tasarı ile, alışveriş merkezlerinde (AVM) ortak kullanım alanları oluşturulacak. Acil tıbbi müdahale ünitesi, ibadet yeri, bebek bakım odası, çocuk oyun alanı gibi alanların oluşturulması zorunlu hale getirilecek.
"PERAKENDECİLER KONSEYİ OLUŞTURULACAKTIR"
Tasarı ile, Perakendeciler Konseyi oluşturulacak. Konseyde, karşılıklı bilgi alışverişinde bulunarak sorunlar görüşülecek.
Ustalık belgesi alımındaki uygulamalarda mevzuat kaynaklı sorunlar tasarı ile giderilecek. Modern ile geleneksel ahenkle bir araya getirilecek. Yöresel ürünlerin satışında kolaylık sağlanacak. Emlakçılar ve oto galericiler bir düzenlemeye kavuşmuş olacak.